DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 21.08.2023 07:44:16 

RC auta Komárov

TA-05 Lexus SC430
 
 
 TA-05 Lexus Toms SC430

driver: Pepa ( lordpepino ), narozen 1981
E-mail: lordpepino@seznam.cz
ICQ: 253477442

 
  Aktuální nastavení a vybavení modelu:
Model
Tamiya TA-05
Karosérie
Lexus Toms SC430
Vysílací souprava
Hitec Agressor 3FM ( kanál 89 )
Regulátor
HOBBYWING, model eZrun 35A
Motor
HOBBYWING, model eZrun 9t ( KV 4300 )
Převod
KAWADA 105/40 modul 0,4
Baterie
packy - Nosram 3000mAh a 4600mAh, Team Orion 4500mAh; v soupravě AA Carson 1600mAh
Nabíječka
Protech - Magapeak 3000
Pneumatiky + disky
Pneu Tamiya slick (zesílené) na HPI discích s +3 offsetem(+ 2podložky/kolo)
Odpružení
Olej. tlumiče Tamiya - vpředu: medium olej, hard pružiny, vzadu: medium olej a medium pružiny. Přední stabilizatory - tvrdé
Ostatní
Konektory přepájene na trubičkové pozl. G4
 


Komplet TA-05 prodán k 06/2011


Téměř po dvou letech jsem se rozhodl pro změnu chassis a volba padla na Tamiya TA-05 s kastlí Lexus Toms SC430, jako stavebnici jsem model objednal přes rcmart.com ( tedy Hong Kong ). NEW podvozek zde byl asi do 12 dnů. Nemusím řikat, že jsem byl natěšenej jako blecha:-)).

2.prosince 2009

Složení stavebnice Tamiya TA-05 :

Tak nový podvozek pro který jsem se rozhodl je od výrobce Tamiya, typ TA-05. Model je samo elektropohon a je pohaněn dvěma stejně dlouhými řemínky, zde je už přenos sil efektivnější a zvládá vyšší rychlosti. Od motoru jdou řemínky do řemenic domků diferenciálů. TA-05 jako verze TB**, již má kuličkové dify, přesvědčil jsem se jak lehce nastavím svornost, prozatím jsem nechal přední dif více stažený nežli zadní ( vše doladím pak při prvních testech ).
Všechny díly jdou lehce do sebe, nikam jsem nespěchal ( stejně jsem věděl že hned nevyjedu :-))) ), tak za tři dny bylo auto složené. Je dobré vše dělat s rozvahou a nezmatkovat. Ja musel pouze trochu upravit kryt který jde přes řízení, protože horní táhlo mi bouralo pravou stranou o domek difu ( absolutně jsem nechápal jak se to mohlo stát, ale po všech možných rozebíráních a přendavání stran - přední za zadní nepomohlo - Asi čínskej šotek :-)) ).V domkách diferenciálu se nastavuje pomocí excentrického ozubení napnutí řemínku, já nechal průhyb ( když v polovině délky řemínku stisknete prstem ) asi 5mm. Vše je ale na vlastním odzkoušení, takže doladím až po prvních jízdách. Zde je tedy pár fotek ze sestavování:
           
Co se týče převodu, použil jsem prozatím převod daný stavebnicí, tedy oběhové kolo 70 zubů a pastorek s 22 zuby na modulu 0.6, převodový poměr je tedy 7,16/1.
Se stavebnicí je dodáván i motor Johnson ( stříbrňák ), ovšem já budu osazovat model už střídavým motorem, jelikož na parametry tohoto chassis už bude jízda se střídavým motorem říditelná. Zbytek elektroniky jako je vysílačka, přijímač a servo mi zůstalo. Při usazovaní serva se musela ( uvedeno i v návodu ) odštípnout pravá dolní packa serva, jinak totiž vadilo v usazení. Další foto:
           
Komplet podvozek je osazen na kuličkových ložiscích, snad jen krom řízení kde jsou použity kluzná ložiska, je to opravdu nešťastné, i zde už to mohlo být řešeno jinak a pomocí ložisek ( i tak v brzké době nahradím AL řízením s kul. ložisky ). Dále tlumiče, tlumiče jsou už v základu olejové. S tamiya tlumiči už jsem byl poměrně spokojen již u podvozku TT-01 ( zase záleží jakým způsobem je s nimi zacházeno respkt. jaký styl se jede ).
           
Podvozek je pozazen na ráfcích tamiya s 0 offsetem ( součástí stavebnice, časem - změna ) a pneu tamiya slick s tvrdými vložkami. Karoserie jsem si nemohl  moc vybírat, jelikož k TA-05 není moc velký výběr, tak prozatím tedy LEXUS SC430, časem se pořídí nějaká dle mého gusta.
ZDE se podívejte na jedno pěkně udělaný videjko ze sestavování TA-05 IFS.

4.ledna 2009
Vybavení elektronikou :

I nadále používám RC soupravu HITEC Aggressor 3FM. Ze zahraničí ( ebay - HK ) jsem objednal střídavý motor ( tedy bezuhlíkový motor ), respkt. celý set - motor + regulátor ( + programovací karta ) od výrobce HOBBYWING série eZrun s motorem 9t ( KV3000, otáčky tedy 4300 x 7,2V, což je cca 31 000 ot/min  ). Regulátor nese označení tež výrobce HOBBYWING, model eZrun 35A. S max proudem 190A zvládá střídavé motory od 9 závitů. Provozní napětí je 4,8 - 12V ( NiCad, NiMh i Lipo ), system BEC - 6V/1,5A. Součástí balení je i programovací karta.
Zde je náhled na Brushless system :
                                               
Celý tento set je pořízený za "hubičku", takže uvidím co vydrží a jakou bude mít životnost samotný motor.
 
 
 
 
 
 
Foto po osazení elektroniky do modelu :

       

11.ledna 2009
Osazení karesérií a novými disky

Součástí stavebnice TA-05 byla karosérie Lexus Toms SC430, ke stavebnicím TA-05, není nic moc výběr, takže buď to budete brát jako přechodnou kastli, nebo se vám může některá z mála i líbit. Mě tato karosérie docela překvapila. Nástřik jsem volil do barvy stříbrné metalízi. Zde je pár fotek z růstu:

       
 
Stavebnice TA-05 obsahovala pneu s disky, disky měly "nulový" offset, proto jsem koupil disky HPI Work XSA 02C Chrome/B s +3 offsetem, kola těď opravdu parádně sedí, uvidíme jak budou sedět na trati.

           

 26. ledna 2009
Montáž stabilizátorů
 
Rohodl jsem se osedlat své TA-05 stabilizátory podvozku. I v hlavním návodu TA-05, je uveden článek o pokročilejším nastavení a stabilizátory se tam nacházejí. Montáž je snadná a poměrně i rychlá, zvolil jsem prozatim tuhost střední, tedy žlutou tyčku. Časem uvidím jak se auto bude chovat a popřípadě bych zvolil jinou tuhost. Veškerý pojem o stabilizátorech se nachází tady: http://www.rcauta-komarov.wbs.cz/Technika.html#stabilizatory.
 
 
 
Tak zde je několik fotek, je vidět i nový carbonový držák tlumičů:
 
       


Zde mužete zanechat vzkazy, dotazy, dojmy prostě vše co se týká tohoto auta:

                                         





Zde je mé předchozí RC
 
Své TT-01 jsem prodal i s kastlí a částí elektroniky Davidovi, takže snad mu bude dobře sloužit :-). Veškerou historii O tomto podvozku nechám v této sekci.


Složení stavebnice Tamiya TT-01 :

Tak v první řadě bych Vám chtěl představit svoje chassis, pro začáteční nadšení jsem zvolil z levnějších variant, na kterých začínal lecjaký RC elektrozávodník  a to TT-01 od výrobce TAMIYA. Podvozek jsem si objednal jako stavebnici, takže jsem se celkem při stavbě seznámil s veškerými díly. Na fotkách je už složen, někdy ale sem přibudou fotky při rozebraném stavu ( třeba při dalším čištění ). Jinak dost každému pomůže čas od času podvozek rozebrat vyčistit a pod. (ostatně budete k tomu mít časem důvody :-), typu. vyčistit, odbahnit :-))), různé výměny dílů apod. ), po čase vše budete dělat automaticky. Pozor ovšem u TT-01 dost dochazí po častém rozebírání ke strhnutí zavitu v plastových častech.

                 

Vybavení elektronikou:
Co se týče elektroniky, zvolil jsem RC soupravu HITEC Agressor 3FM, pro mne byla cenově dostupná a pro začátek si myslim že je dostačující. Nevěděl jsem jestli mě to opravdu chytne a dražší investice by mě pak mohla mrzet. Zatím jsem opravdu spokojen. Takže v den kdy vše dorazilo domu, jsem hned ten den vše namontoval :-)) Servo, přijímač a i regulátor TAMIYA TEU 101 BK ( který byl tedy už součástí stavebnice ).
Pohoný akupack jsem nejprve měl od zn. ANSMANN racing, která teda provokovala k hodu do koše, proto časem přibyla baterie NOSRAM 3000mAh a rozdíl byl tedy znatelný ( první spálenina hned ze začátku ale poučná, lepší tedy brát kvalitní a ověřené značky ). Do RC soupravy jsem pořídil 8xAA baterií o kapacitě 1600mAh ( zatím dostačující ).
V zakladu stavebnice byl i motor Johnson (motor řady 540) neni to žádný zázrak, je to myslím motor s 27 zavity a s otačky asi 9000 ot./min, vhodný třeba pro dost teď preferofaný drift (časem jsem pořídil oblíbený motor MIG 500 Turbo race s otáčky kolem 21000 ot/min ).
A co se týče nabíječky pořídili jsme ( pro nás zatím dostačující ) PROTECH Mega peak 3000, nabíjí 3A a má aut. deltapeak.


                           


Po usazení Karosérie (mazda RX-8):

Rozhodnout se jakou karosérií osadit podvozek, byl opravdu problém, jelikož jsme se zaměřili především na ježdění okruhovém, tedy asfalt, vyhrála to silniční kastle MAZDY RX8. Kastle samo přišla nenalakovaná - čirá, takže k objednavce jsme vzali nejen kastle samotné, ale i barvy ( specielní na lexan ). Samotný popis nastřiku naleznete tady


              po menší úpravě kol          
                                                                            a zatmavení skel :

             


     
Jedna z prvních testovacích jízd:

Zde je několik fotek z jedné z jízd, působí dojmem že auto je opravdu venku :-)))

         


Momentální stav k lednu 2008:
 
Napadlo mě zde uvést jaký je momentální stav mého RC, po všech uprávách, opravách a pod.
Tak asi jako první po všech nutných věcech, k tomu aby auto bylo pojízdné, jsem pořídil novou baterii NOSRAM 3000mAh, jelikož jak už jsem zde uváděl baterie Ansmann 3000mAh byla opravdu "shit". Sáhl jsem tedy po vyzkoušené a dost doporučované baterii Nosram! Jízda byla opravdu znatelně lepší.
Další věc byl nový motor MIG 500, který opravdu znatelně model rozhýbal, i to s autem dělalo psí kusy:-)). Ve vyšší rychlosti se chovalo dost nestabilně a i se dot přetáčelo apod. ( chybělo to správné nastavení, které požadovalo ještě mnoho dílů, pro lepší jizdy ).
Další výbavou byl hliníkový kardan, který tedy je v celku narozdil od origalního ze stavebnice (ktery je ovšem z plastu ) nebo dále nahrazujícího hliníkového kardanu, který přišel vsadit do dvou unášecích misek ( které dále procházely do předního i zadního diferenciálu ) .
Ovšem tento kardan nahrazuje tři kusy a spujuje přimo oba dva dify ( je tu pak ovšem horší montáž i demontáž, třeba jen při vyměně oběhového kola jsem musel rozebrat celé auto ) a je tu pak dobré vymezení vůli a lepší přenášení kroutícího momentu.Vřele doporučuji!
Zde je foto středového kardanu a           Foto spojovaček
                          motoru MIG 500 + hliníkový chladič.


Spojovačky jsem pořizoval stejně se středovým kardanem, slouží k nastaveni rozbíhavosti nebo sbíhavosti předních kol. Samozřejmně mám nastevnou rozbíhavost ( udáva se mít něco kolem 2 stupňů ).Nastavení je spíš tak "bajvoko" s ohledem na ty všechny vůle.

Hliníkové řízení, originální plastové, jsem nahradíl tímto, je i oložiskované takže dochazí k lepšímu přenosu od serva přes spojovačky až na kola. I zde došlo k dalšímu vymezení značných vůlí.
 
 
 


Na podvozku jsou nyní i Tamiya olejové tlumiče, nahrazené za stavebnicové třecí. Olej je použit médium a pružiny vzadu tvrdé a vpředu médium. S nastavením je to potom horší, ale na okruh respkt. asfalt je to jednoznačné a při prvním nastavení se mi to zdálo jako OK. Po zhruba pěti jízdách ( + nějaké té předváděčce kamarádům v ulicích :-))) ) měním nebo doplňuji olej, i tak olejové tlumiče od Tamiya jsou co se týče netěsnosti brány jako dobré :-).
Co se týče převodu, mám převod 23/58 zatím odskoušen na opraveném motoru MIG 500 ( viz. sekce video - testovací jízda ), motor Carson CE 4 CUP jsem zatim na tento převod netestoval.
Original pneu slicky co byly u stavebnice, jsou velmi dobré, jedna tedy teď odešla ( jezdil jsme na nich celý rok ), takže měním a zkouším pneu Tamiya M2 radial.

Ráfky ( zn. ferrari, které mám moc rád :-)) ), se pokusím ještě trochu opravit a nové pneu na nich odjezdit.
 
 
 


Jedna pohonná baterie je časem opravdu málo, proto jsem pořídil další, ovšem už o větší kapacitě a to Orion team 4500mAh. Zatím jsem ji testoval 2x a ani jednou nebyla vyjeta úplně ( čas jízdy něco kolem 35 minut, čas ovšem testovací ).
U těchto baterii je dobré se o ně i solidně starat, proto jsme pořídili vybiječ Gravity stick pack battery od výrobce Nosram. Některé nabíječky umí i vybíjet naš Protech Mega peak 3000, tuto funkci nemá. Pokud se někdo tomuto koníčku věnuje opravdu profesionálně určitě nabíječku i s vybíjením vlastní.

Nové obutí a repase ráfků:

Takto vypadají pneu a ráfky po první sezóně:                       A takto po úpravě + nové pneu TAMIYA M-Grip:
               
                                                              Tak uvidím po odzkoušení, přidám dojmy :-)

Po nasazení nových kol:
     

Výsledek jak se nové pneu osvědčily můžete, vidět ve FOTOGELERII a VIDEOGALERII z jízdy ze dne 24.2.2008

Nový motor ( březen 2008 )

Po spokojenosti s motorem MIG 500 Turbo race, jsem se nyní rozhodl vyzkoušet nový motor a to : LRP GT-3 Turbo 21x2, který je rozebratelný, možnost výměny uhlíků, osazen v kuličkových ložiscích a chlubí se 23200 ot/min. Tak uvidíme jak se osvětčí při první jízdě :-). Nasledně přidám dojmy. Zde je několik fotek po namontování :

     

Prozatím jsem naletoval pouze nové (trubičkové) konektory, přímo dráty na motor naletuji časem po odzkoušení.

Dojmy 8.dubna 2008:
Motor vyzkoušen, opravdu je znatelně lepší, než doposud používaný dosluhující MIG 500 Turbo race, chová se velmi dravě při plném plynu a krásně tahá model ze zatáček a i poměrně dobře brzdí, s pneu od tamiya si dobře rozumí. Uvidíme kdy odejdou uhlíky. Ani jsem nezaznamenal nějaké přehřívání motoru či dokonce regulátoru ( i když muj regulátor Tamiya TEU 101 BK je vybaven AL chladičem ) - více se uvidí za taplejšího počasí. Tak tedy - zatim spokojenost!!!


Jedna z mých očist

Už nějakou dobu se mi válely v mobilu fotky z jedné z mých chvilek, kdy je auto rozebrané skoro do šroubku :-). Především jsem čistil ložiska ( vždy jim dávám lázeň v tech. benzinu a pak v silikonu ), plata, která drží oba  diferenciály ( ty jsou vždycky pěkně zašvíkaný od vazelíny spolu z bordelem, která se dostava ven z difů ), nasledné doplnění diferenciálů vazelínou ( nejlépe tou nejhustší co doma máte, aby jste dosáhli potřebné svornosti ).
Důležité je i doplnění oleje do tlumičů, někdy ho i raději vyměním celý za nový ( mam za to že používám olej MEDIUM a to na zadní nápravu tak i na přední, s tim že v předu mám i medium pružiny místo pružin hard ).Tlumiče Tamyia jsou co se týče držení oleje velmi dobré a olej doplňuji cca po 5 jízdách.
Potom už následuje už spíše jen taková vizuální kontrola stavu ( oz. kolo, pastorek, motor elektronika, kabeláž atpod. ). Možná ještě u motoru použiju trochu vzduchu a někdy ho nechám i vyplavit sprejem na čištění brzd ( pak je i vidět co všechno motor nabere za nečistoty ).
Dost kecání, zde jsou fotky :

   
     



Pár fotek nového obutí :

     

Nové ráfky zn. Tamiya s +3 offsetem ( minulé +4 ) na pneu Tamiya slick. Už dříve jsem o nich psal, že se mi na nich jezdí dobře. Tolik se nesjížděj jako
Tamiya M-Grip ( tyto mají měkčí směs ). Pro lepší dosažení držení auta na place mám pod každým ráfkem ještě 3 podložky ( tedy další +3 mm ). Ovšem jen pneu  jízdní vlastnosti neovlivňují. Poslední dobou stabilita auta je velmi špatná, uvidíme jak projde dalšími testy :-))).